Wymiana panewek głownych i korbowodowych d16a9/z5
Najcześciej zadawane pytania.
SPRAWDZ NAJPIERW TUTAJ CZY NIE MA ODPOWIEDZI NA TWOJ TEMAT !

Posty: 9   •   Strona 1 z 1
Avatar użytkownika
kaczorzgr
Forumowicz
 
Posty: 845
Dołączył(a): 2008-02-21, 21:16
Lokalizacja: Zgierz

Wymiana panewek głownych i korbowodowych d16a9/z5

przez kaczorzgr » 2008-11-24, 00:29

Witam. Ostatnio przeszedłem przez wymianę panewek u mnie w samochodzie. Wcześniej trochę musiałem poszukać info i nie znalazłem tu takiego tematu. Kilka osób pisało czy wyjmowałem silnik i czy trzeba wyjmować wał - NIE

Potrzebujemy:
-Nasadki : 10, 12, 13, 14
-przedłużkę
-klucz dynamometryczny
-trochę siły żeby wszystko dokręcać i dokręcać w niewygodnej pozycji
- coś do odtłuszczenia miski i bloku

Wymiany panewek korbowodowych, głównych oraz ustalających położenie wzdłużne wału można dokonać bez wyjmowania silnika.

1.Na początku żeby dobrać się do panewek musimy odkręcić część wydechu będącą bezpośrednio pod miską olejową. W tym celu odkręcamy 3 śruby z dolnej częsci kolektora wydechowego ( klucz 14 nasadowa z długą przedłużką) następnie 2 śruby (klucz 12) przy katalizatorze. Odkręcamy też blachę mocującą wydech do silnika ( 2 śruby na klucz 12 i 2 na klucz 13).
2. Zdjęcie miski olejowej
Odkręcamy element łączący skrzynię z silnikiem ( 2 śruby na klucz 12 wchodzące od dołu w silnik i jedna chyba na klucz 13 wchodząca w skrzynie) .

Teraz mamy dostęp do 2 śrub(nasadka 10 i przedłużka) trzymających osłonę koła zamachowego( musimy ją zdjąć ponieważ pod nią są schowane jeszcze 2 śruby od miski)
Po zdjęciu blachy odkręcamy wszystkie śruby od miski(powinna odkleić się sama, jeżeli nie lekko podważamy w paru miejscach. Miską może sie minimalnie zablokować na kole zamachowym dlatego trzeba się trochę pogimnastykować.

3. Zdjęcie podpory wału korbowego i zdjęcie panewek głównych

Żeby zdjąć podporę musimy odkręcić smok pompy oleju (2 śruby na klucz 10 wchodzą w podporę, 2 na klucz 12 wchodzą w korpus pompy).

Teraz odkręcamy 10 śrub trzymających podporę (klucz 14). 2 środkowe są dłuższe
Jeżeli podpora nie chce zejść sama ( a nie będzie chciała) trzeba lekko popukać po obu stronach i zacznie powolutku się opuszczać.

Dolne połówki panewek mamy wtedy na wierzchu. Górne części są nadal w bloku i musimy je wypchnąć jakąś najlepiej blaszką( coś cienkiego ale w miarę mocnego i elastycznego)
Jeżeli tak nie chcą zejść to wrzucamy bieg, podnosimy jedną stronę samochodu do góry i kręcąc kołem kręcimy wałem jednocześnie wypychając panewki.
Na wysokości 1 cyl. w bloku są 2 panewki ustalające położenie wału w poziomie (w obu silnikach jakie rozbierałem wychodziły bez problemu ale można sobie pomoc obracając wałem jednocześnie wypychając je.

4. Wyjęcie panewek korbowodowych.

Wyjęcie panewek korbowodowych nie powinno sprawić nikomu problemu. Odkręcamy dolne części korbowodów (klucz 12) jednocześnie zapamiętując ich położenie.
(jeżeli nie chcą zejśc wystarczy puknąć w szpilkę i powinny się "odkleić"


5. Składanie

Panewki korbowodowe w sumie bez żadnego problemu wymieni każdy. Trzeba pamiętać o tym żeby zamki panewek były tak jak fabrycznie. Przed założeniem każdą panewkę należy posmarować olejem.
nakrętki korbowodów dokręcamy ( info z hondatech ) z siła 34Nm.

Panewki główne nie wszystkie chciały mi wchodzić na swoje miejsce więc trzeba je podpychać jednocześnie kręcąc wałem ( należy pamiętać o tym żeby trafiły w zamek oczywiście i przesmarować je olejem przed założeniem:) )
Dolne części nakładamy na podporę i tyle.

Panewki ustalające położenie wału (2 "rogale" :)) zakładamy tak żeby przetłoczenie bylo w stronę wału a nie bloku i też pomagamy sobie kręcąc wałem.

Po ułożeniu wszystkiego dokręcamy podporę wału. Wg hondatech momentem 56Nm

Odtłuszczamy blok w miejscu styku z uszczelką a także miskę olejową. Uszczelkę nakładamy na szpilki wystające z bloku i dokładamy miskę. Wszystko w odwrotnej kolejności niż przy rozbieraniu.
Zalewamy świeżym olejem i odpalamy.

Powodzenia

Jak znajdę chwile wrzucę jakieś zdjęcia żeby to zobrazować. Pozdro
"Są tylko 3 prawdziwe sporty: walki byków, alpinizm, automobilizm. Reszta to tylko gry..."
E.Hemingway

Avatar użytkownika
- maciek -
Forumowicz
 
Posty: 172
Dołączył(a): 2007-05-08, 22:09
Lokalizacja: Dolny Śląsk

przez - maciek - » 2008-11-24, 00:46

Tylko chyba lepiej było by zmierzyc wał czy nie był prędzej po szlifie?? a potem dobierac panweki??
Jeśli coś źle napisałem to poprawcie mnie ;)

badam
Forumowicz
 
Posty: 2337
Dołączył(a): 2005-01-25, 14:59
Lokalizacja: Wrocław

przez badam » 2008-11-24, 01:36

a jestes swiadom ile syfu znajduje sie w wale i w podporach w kanalach olejowym?

Avatar użytkownika
kaczorzgr
Forumowicz
 
Posty: 845
Dołączył(a): 2008-02-21, 21:16
Lokalizacja: Zgierz

przez kaczorzgr » 2008-11-24, 22:44

No dobrze ale opisałem tylko co i jak. Ja czyściłem wszystko i wydmuchiwałem kompresorem kanały ale opisałem co i jak bo pare osób pytało czy chcąc wymienić trzeba wyjmować silnik albo wał. Temat jest po to żeby powiedzieć, że się da zakładając że mamy zdrowy wał.
"Są tylko 3 prawdziwe sporty: walki byków, alpinizm, automobilizm. Reszta to tylko gry..."
E.Hemingway

Piroman
Forumowicz
 
Posty: 129
Dołączył(a): 2007-06-23, 22:23

przez Piroman » 2008-11-29, 16:05

Przed instalowaniem panewek warto je przesmarować specyfikiem firmy Liqui Moly
MOS-2 (dodatek "anti-friction"), albo czymś podobnym. Acha, śruby główne i korbowodowe warto zmienić na nowe, jeśli ma sie dostęp do orginalnych
Opis bardzo dokładny, kaczorowizgr należą się słowa uznania i dzięki

[ Dodano: 2008-11-29, 15:09 ]
Na jaką akceptację oczekuję?
Będe wdzieczny za poinformowanie na e-mail

Avatar użytkownika
gruby126p1
Forumowicz
 
Posty: 2143
Dołączył(a): 2006-07-04, 19:48
Lokalizacja: olsztyn

przez gruby126p1 » 2008-11-29, 17:38

opislaes jak mozna spartolic robote a nie "co i jak wymienic"
ty mowisz ze zakladasz ze wal jest ok, ja zakladam ze dozyje 100 lat a co

normalnie nie wytrzymie, trzymajcie mnie, wy naprawiacie sobie te samochody czy dla wroga?? [latwa kobieta] co to jest za wymiana panewek bez wyjecia walu?? to zwal se konia nie uzywajac reki. nie pisze tu dokladnie do ciebie KACZORZGR wiec nie urazaj sie ani nie obrazaj ;) lecz do wszystkich ludzi ktorzy robia podobnie, taka lipe ludzie sobie robicie, wystarczy troche syfu ktorego nie zauwazycie i moze byc ponowna naprawa taka sama lub kosztowniejsza, jestesmy raczej zbyt biedni aby oszczedzac, wiec robcie te samochody jak sie nalezy bo pozniej leca teksty na forum ze "kupilem auto ale silnik nie chodzi jak nalezy" "panewka stuka co robic" "silnik umarl"

zapewne moj post zostanie usuniety ale prosze was robcie naprawy jak nalezy bo pozniej wy i niewinni ludzie na tym cierpia
Ostatnio edytowano 2008-12-14, 21:25 przez gruby126p1, łącznie edytowano 1 raz

Avatar użytkownika
Sebastian_O
Forumowicz
 
Posty: 658
Dołączył(a): 2005-10-02, 19:33
Lokalizacja: podkarpacie

przez Sebastian_O » 2008-12-14, 20:44

te śruby na korbowodach zakręca się tak poprostu, czy trzeba je zakręcać na jakimś preparacie zapobiegającym odkręcaniu ??

robraf
Forumowicz
 
Posty: 1042
Dołączył(a): 2012-07-21, 00:29
Lokalizacja: Bolesławiec

przez robraf » 2012-08-14, 21:21

odgrzebie kotleta bo nie jest tu powiedziane na ostatnie pytanie Sebastiana.. ja prawdopodobne bede zmienial panewki i sworzen korbowy bo cos stuka przy 2k rpm i powyzej czy to na cieplym czy zimnym.. tak od 2 tygodni.. myslalem ze to zawory ale mechanik powiedzial ze to panewka albo sworzen

Zwibel
Forumowicz
 
Posty: 14
Dołączył(a): 2015-01-14, 22:43
Samochód: Imreza

Re: Wymiana panewek głownych i korbowodowych d16a9/z5

przez Zwibel » 2015-01-20, 20:39

Czy ktoś może wkleić ewentualnie podać jaki jest wymiar nominalny wału w miejscu panewek korbowodowych?? Szukam wszędzie i nie mogę znaleźć :poklony:

Posty: 9   •   Strona 1 z 1

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

Teraz jest 2024-03-29, 00:42