Witam. Ostatnio przeszedłem przez wymianę panewek u mnie w samochodzie. Wcześniej trochę musiałem poszukać info i nie znalazłem tu takiego tematu. Kilka osób pisało czy wyjmowałem silnik i czy trzeba wyjmować wał - NIE
Potrzebujemy:
-Nasadki : 10, 12, 13, 14
-przedłużkę
-klucz dynamometryczny
-trochę siły żeby wszystko dokręcać i dokręcać w niewygodnej pozycji
- coś do odtłuszczenia miski i bloku
Wymiany panewek korbowodowych, głównych oraz ustalających położenie wzdłużne wału można dokonać bez wyjmowania silnika.
1.Na początku żeby dobrać się do panewek musimy odkręcić część wydechu będącą bezpośrednio pod miską olejową. W tym celu odkręcamy 3 śruby z dolnej częsci kolektora wydechowego ( klucz 14 nasadowa z długą przedłużką) następnie 2 śruby (klucz 12) przy katalizatorze. Odkręcamy też blachę mocującą wydech do silnika ( 2 śruby na klucz 12 i 2 na klucz 13).
2. Zdjęcie miski olejowej
Odkręcamy element łączący skrzynię z silnikiem ( 2 śruby na klucz 12 wchodzące od dołu w silnik i jedna chyba na klucz 13 wchodząca w skrzynie) .
Teraz mamy dostęp do 2 śrub(nasadka 10 i przedłużka) trzymających osłonę koła zamachowego( musimy ją zdjąć ponieważ pod nią są schowane jeszcze 2 śruby od miski)
Po zdjęciu blachy odkręcamy wszystkie śruby od miski(powinna odkleić się sama, jeżeli nie lekko podważamy w paru miejscach. Miską może sie minimalnie zablokować na kole zamachowym dlatego trzeba się trochę pogimnastykować.
3. Zdjęcie podpory wału korbowego i zdjęcie panewek głównych
Żeby zdjąć podporę musimy odkręcić smok pompy oleju (2 śruby na klucz 10 wchodzą w podporę, 2 na klucz 12 wchodzą w korpus pompy).
Teraz odkręcamy 10 śrub trzymających podporę (klucz 14). 2 środkowe są dłuższe
Jeżeli podpora nie chce zejść sama ( a nie będzie chciała) trzeba lekko popukać po obu stronach i zacznie powolutku się opuszczać.
Dolne połówki panewek mamy wtedy na wierzchu. Górne części są nadal w bloku i musimy je wypchnąć jakąś najlepiej blaszką( coś cienkiego ale w miarę mocnego i elastycznego)
Jeżeli tak nie chcą zejść to wrzucamy bieg, podnosimy jedną stronę samochodu do góry i kręcąc kołem kręcimy wałem jednocześnie wypychając panewki.
Na wysokości 1 cyl. w bloku są 2 panewki ustalające położenie wału w poziomie (w obu silnikach jakie rozbierałem wychodziły bez problemu ale można sobie pomoc obracając wałem jednocześnie wypychając je.
4. Wyjęcie panewek korbowodowych.
Wyjęcie panewek korbowodowych nie powinno sprawić nikomu problemu. Odkręcamy dolne części korbowodów (klucz 12) jednocześnie zapamiętując ich położenie.
(jeżeli nie chcą zejśc wystarczy puknąć w szpilkę i powinny się "odkleić"
5. Składanie
Panewki korbowodowe w sumie bez żadnego problemu wymieni każdy. Trzeba pamiętać o tym żeby zamki panewek były tak jak fabrycznie. Przed założeniem każdą panewkę należy posmarować olejem.
nakrętki korbowodów dokręcamy ( info z hondatech ) z siła 34Nm.
Panewki główne nie wszystkie chciały mi wchodzić na swoje miejsce więc trzeba je podpychać jednocześnie kręcąc wałem ( należy pamiętać o tym żeby trafiły w zamek oczywiście i przesmarować je olejem przed założeniem:) )
Dolne części nakładamy na podporę i tyle.
Panewki ustalające położenie wału (2 "rogale" ) zakładamy tak żeby przetłoczenie bylo w stronę wału a nie bloku i też pomagamy sobie kręcąc wałem.
Po ułożeniu wszystkiego dokręcamy podporę wału. Wg hondatech momentem 56Nm
Odtłuszczamy blok w miejscu styku z uszczelką a także miskę olejową. Uszczelkę nakładamy na szpilki wystające z bloku i dokładamy miskę. Wszystko w odwrotnej kolejności niż przy rozbieraniu.
Zalewamy świeżym olejem i odpalamy.
Powodzenia
Jak znajdę chwile wrzucę jakieś zdjęcia żeby to zobrazować. Pozdro