CRX na żółtych tablicach
Najcześciej zadawane pytania.
SPRAWDZ NAJPIERW TUTAJ CZY NIE MA ODPOWIEDZI NA TWOJ TEMAT !

Posty: 11   •   Strona 1 z 1
tytoos
Forumowicz
 
Posty: 540
Dołączył(a): 2008-12-06, 17:44
Lokalizacja: Poznań

CRX na żółtych tablicach

przez tytoos » 2012-09-11, 15:25

Czy ktoś się zastanawiał nad tematem rejestracji CRXa na żółte blachy??

Teoretycznie auto musi mieć co najmniej 25 lat, czyli wszystkie z przed 1987 rokiem mogą uzyskać takie. Na pewno cała I gen się kwalifikuje, a zaraz powoli i II gen będzie można tak zarejestrować...

Jakie są plusy takiego rozwiązania:
- bezterminowy przegląd - auta zabytkowe przechodzą przegląd przy rejestracji na żółte tablice i maja go już dożywotnio
- tańsze OC - z tego co się orientuję to zabytki mają 50% zniżki
- No i chyba najważniejsze - korzystniejsze rozliczenia w przypadku wypadku/stłuczki...

Wiele osób wkłada sporo pracy, czasu i pieniędzy w doprowadzenie swojego autka do ideału - oczywiście niektórzy stawiają wyłącznie na sport ;> ale jest i spora grupa osób, która chce mieć oryginał. Niestety w przypadku jakiejś stłuczki możemy zakładać, że wycena ubezpieczyciela nie pozwoli na odbudowę auta nawet w przybliżonym stanie...
Natomiast gdy auto jest na żółtych tablicach sprawa jest już zupełnie inna. Wyceny również.

Wady/ograniczenia takiego rozwiązania:
- przede wszystkim auto musi być w 75% (bądź 80% - nie wiem dokładnie) oryginalne, czyli raczej przekładka silnika na B18 już nie będzie spełniać tego warunku :)
Aczkolwiek gdy mamy budę i silnik oryginał, to reszta już raczej powinna się mieścić w limicie dopuszczalnych zmian :)

Co myślicie o takim podejściu?

Avatar użytkownika
wrobellos
Moderator
 
Posty: 3342
Dołączył(a): 2008-03-04, 00:45
Lokalizacja: Łódź
Samochód: crx

przez wrobellos » 2012-10-12, 18:29

jako wade i ograniczenie moge dodac:
-auto staje sie jakby "wlasnoscia panstwa" dobrem narodowym etc
-problemy z opusczeniem kraju np wyciecka po europie ktora takim youngtimerem np w alpy moze byc ciekawa - tu nas trzymaja wlasnie tablice,
koniecznosc zglaszania kazdej modyficacji do rzeczoznawcy (teoretycznie)

a teraz dodam ze jaki rzeczoznawca taka opinia bo widzialem rozne wsie na zoltych blachach...

takie tam VADEMECUM:

CO TO JEST POJAZD ZABYTKOWY?

Pojęcie „pojazd zabytkowy” zostało wprowadzone w 1997 r. w Prawie o ruchu drogowym. W myśl ustawy pojazdem zabytkowym jest:


„pojazd, który na podstawie odrębnych przepisów został wpisany do rejestru zabytków lub ujęty w centralnej ewidencji dóbr kultury”.


Pojazd zabytkowy powinien:
mieć co najmniej 25 lat,
być nieprodukowany (w modelu) od lat 15,
posiadać minimum 75 proc. zachowanych oryginalnych części (w tym główne podzespoły).


Pojazd młodszy niż 25-letni może zostać wpisany do rejestru zabytków, jeżeli jest egzemplarzem unikalnym i charakteryzuje się przynajmniej jedną z niżej wymienionych cech:
posiada unikalne rozwiązania konstrukcyjne,
dokumentuje znaczące etapy rozwoju techniki motoryzacyjnej,
był związany z istotnymi wydarzeniami historycznymi,
był użytkowany przez osoby powszechnie uznane za wyjątkowo ważne,
ma związek z ważnymi osiągnięciami sportowymi,
posiada oryginalne wykonanie lub został odrestaurowany,
został odtworzony wiernie, zgodnie z technologią z okresu jego produkcji.


(źródło: www.retro-auto.xzx.pl)



JAK WYGLĄDA PROCEDURA?

Zanim pojazd zaliczony zostanie do pojazdów zabytkowych i otrzyma żółte tablice rejestracyjne, jego właściciel musi przejść przez dość długą i kosztowną procedurę. Składa się ona z trzech podstawowych etapów.


Etap 1.: Wpis do rejestru zabytków

Oceny pojazdu dokonuje wojewódzki konserwator zabytków lub działający z jego upoważnienia kierownik delegatury na podstawie opinii rzeczoznawcy do spraw techniki samochodowej, eksperta z dziedziny pojazdów zabytkowych (rzeczoznawcy z listy zatwierdzonej przez generalnego konserwatora zabytków).

Zgodnie z obowiązującymi przepisami Prawa o ruchu drogowym rzeczoznawcą samochodowym może zostać osoba, która:
posiada wyższe wykształcenie,
ma udokumentowaną pięcioletnią praktykę zawodową w dziedzinie związanej z motoryzacją,
posiada prawo jazdy kategorii A, B oraz C1 lub C,
nie była karana wyrokiem sądu za przestępstwo umyślne,
posiada certyfikat w zakresie rzeczoznawstwa samochodowego wydany przez jednostkę akredytowaną w polskim systemie akredytacji,
została wpisana na listę rzeczoznawców samochodowych ministra transportu (spis jest udostępniony na stronie resortu).


Wpis do rejestru lub ewidencji zabytków polega na dostarczeniu wojewódzkiemu konserwatorowi karty ewidencyjnej ruchomego zabytku techniki, zwanej potocznie białą kartą. Kartę sporządza się w trzech egzemplarzach według wzoru Krajowego Ośrodka Badań i Dokumentacji Zabytków.

Zasadniczo kartę może sporządzić każdy, ale należy pamiętać, że musi być ona poprawna merytorycznie. W praktyce oznacza to, że zazwyczaj wypełniają ją doświadczeni rzeczoznawcy samochodowi.

Eksperci ostrzegają jednak, że nie każdy pojazd — mimo profesjonalnie sporządzonej karty ewidencyjnej (za którą właściciel pojazdu musi zapłacić rzeczoznawcy kilkaset złotych) — dostępuje zaszczytu wpisu do rejestru zabytków. Warto więc przed uruchomieniem procedury wstępnie porozmawiać z wojewódzkim konserwatorem, rzeczoznawcami lub doświadczonymi kolekcjonerami.

Po przyjęciu wniosku o dokonanie wpisu oraz prawidłowo wykonanej karty wojewódzki konserwator włącza ją do ewidencji zabytków i wydaje stosowne zaświadczenie, z którym należy się udać do okręgowej stacji kontroli pojazdów.

Jeden z egzemplarzy karty ewidencyjnej zostaje przesłany do Krajowego Ośrodka Badań i Dokumentacji Zabytków w Warszawie. Wnioskujący otrzymuje potwierdzenie — uwierzytelnioną kopię decyzji o wpisaniu pojazdu jako dobra kultury do centralnego rejestru lub ewidencji zabytków w Polsce.


Etap 2.: Kontrola i dopuszczenie do ruchu

Jeśli wpis do ewidencji został potwierdzony przez konserwatora zabytków, następnym krokiem jest przeprowadzenie badań technicznych pojazdu. Badanie odbywa się w dowolnej okręgowej stacji kontroli pojazdów lub w Instytucie Transportu Samochodowego w Warszawie na wniosek właściciela pojazdu, który zgłaszając się na badanie techniczne, przy sobie powinien mieć dowód rejestracyjny i dokument potwierdzający własność pojazdu.

Wniosek o przeprowadzenie badania zgodności pojazdu zabytkowego z warunkami technicznymi stanowi formularz z całą masą informacji technicznych o badanym pojeździe. Jego wypełnienie wraz z dokumentacją fotograficzną najlepiej jest zlecić doświadczonemu rzeczoznawcy samochodowemu. Sporządzenie opisu technicznego jest dość kosztowne.

Po przeprowadzeniu badania pojazdu jego właściciel otrzymuje zaświadczenie z końcowym wnioskiem o dopuszczeniu pojazdu (lub dopuszczeniu z ograniczeniami) do współczesnego ruchu drogowego. Ograniczenia mogą dotyczyć np. szybkości lub poruszania się po autostradach — w przypadku pojazdów zabytkowych, które nie mają hamowania przednich kół, albo jazdy nocą — w przypadku pojazdów z archaicznym oświetleniem.

Co ciekawe, przepisy zakładają, że po pierwszym, dopuszczającym do ruchu, badaniu pojazd zabytkowy zwolniony jest z okresowych kontroli technicznych.


Etap 3.: Rejestracja w wydziale komunikacji

Z wynikiem przeglądu technicznego należy zgłosić się do wydziału komunikacji we właściwym miejscowo starostwie powiatowym lub urzędzie miasta (w mieście na prawach powiatu), aby dopełnić formalności i uzyskać zabytkowe (żółte) tablice rejestracyjne.

Lista dokumentów potrzebnych do rejestracji samochodu zabytkowego:
wniosek o rejestrację pojazdu (formularz wniosku można pobrać tutaj, ze strony internetowej lub w siedzibie urzędu),
dowód tożsamości,
dowód własności pojazdu (np. faktura, rachunek, akt darowizny, przekazania),
potwierdzenie umieszczenia pojazdu w ewidencji zabytków oraz opinia rzeczoznawcy,
dokumenty ze stacji kontroli pojazdów,
dowód rejestracyjny (wraz z tłumaczeniem, jeśli pojazd był wcześniej zarejestrowany za granicą),
tablice rejestracyjne (jeżeli pojazd był zarejestrowany w Polsce),
potwierdzenie uiszczenia wymaganych opłat,
dokument poświadczający zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia OC,
pisemne upoważnienie i dowód tożsamości osoby upoważnionej — w przypadku działania przez pełnomocnika.


O dodatkowych dokumentach niezbędnych do rejestracji pojazdu sprowadzonego z zagranicy przeczytamy tutaj.


(źródło: www.retro-auto.xzx.pl)



Ile kosztuje rejestracja pojazdu zabytkowego?

Rejestracja zabytkowego pojazdu nie jest tania. Za ekspertyzy rzeczoznawców samochodowych przyjdzie nam zapłacić kilkaset złotych. Droższe od zwyczajnych są również zabytkowe tablice rejestracyjne.

Opłaty za:
sporządzenie „białej karty” — 250 zł,
badanie techniczne — 250 zł,
wpis do ewidencji zabytków techniki — 5,50 zł.

(źródło: motofakty.pl — stan na 29 stycznia 2007 r.)

Opłaty w wydziale komunikacji:
za zabytkowe (żółte) tablice rejestracyjne:
samochodowe — 100 zł,
motocyklowe — 50 zł;
za wydanie:
pozwolenia czasowego — 12 zł,
dowodu rejestracyjnego — 48 zł,
kompletu znaków legalizacyjnych — 11 zł,
nalepki kontrolnej na szybę — 16,50 zł;
opłata ewidencyjna za wydanie:
pozwolenia czasowego — 1 zł,
dowodu rejestracyjnego — 1 zł,
nalepki kontrolnej — 1 zł,
zalegalizowanych tablic rejestracyjnych — 1 zł,
karty pojazdu dla pojazdu samochodowego — 1 zł.


Razem:
Za rejestrację zabytkowego samochodu przyjdzie nam zapłacić prawie 700 zł:
250 zł + 250 zł + 5,50 zł + 100 zł + 92,50 zł = 698 zł

Opłata skarbowa:
pełnomocnictwo — 17 zł,
opłata nie obowiązuje, gdy pełnomocnikiem jest wstępny, zstępny, rodzeństwo, jednostka budżetowa lub samorządowa.



Termin i sposób załatwienia sprawy

Rejestracja pojazdu zabytkowego następuje w drodze decyzji administracyjnej.

Po złożeniu wniosku o rejestrację wraz z kompletem wymaganych załączników organ rejestrujący dokonuje rejestracji czasowej pojazdu na okres 30 dni (tzw. rejestracja z urzędu). Dokumentem dopuszczającym pojazd do ruchu jest w tym okresie pozwolenie czasowe, które przed upływem wyznaczonego terminu podlega wymianie na dowód rejestracyjny.

Dowód rejestracyjny jest produkowany w Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych w Warszawie.


Tryb odwołania

Odwołanie od decyzji urzędu wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, za pośrednictwem organu, który wydał decyzję.

Odwołanie nie podlega opłatom skarbowym.


(źródło: www.retro-auto.xzx.pl)



PODSTAWA PRAWNA

1) Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 108, poz. 908, z późn. zm.),
2) Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (Dz.U. nr 133, poz. 1123, z późn. zm.),
3) Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu (Dz.U. nr 192, poz. 1878, z późn. zm.),
4) Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 22 grudnia 2003 r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i tablic (tablicy) rejestracyjnych pojazdu (Dz.U. nr 230, poz. 2302),
5) Ustawa z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz.U. nr 25, poz. 202, z późn. zm.),
6) Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczeń Komunikacyjnych (Dz.U. nr 124, poz. 1152),
7) Ustawa z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz.U. nr 162, poz. 1568),
8) Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. nr 225, poz. 1635).

Magdalena Stec

Avatar użytkownika
Matti5d
Forumowicz
 
Posty: 847
Dołączył(a): 2006-08-19, 17:35
Lokalizacja: SG

przez Matti5d » 2012-10-12, 19:39

wrobellos napisał(a):jako wade i ograniczenie moge dodac:
-auto staje sie jakby "wlasnoscia panstwa" dobrem narodowym etc
-problemy z opusczeniem kraju np wyciecka po europie ktora takim youngtimerem np w alpy moze byc ciekawa - tu nas trzymaja wlasnie tablice,
koniecznosc zglaszania kazdej modyficacji do rzeczoznawcy (teoretycznie)


Tak mówi wiesć gminna. W praktyce mając "zwykłego" żółtka nic nie trzeba zgłaszać i mozna bez problemu wyjeżdżać za granicę.
Powyższe obwarowania dotyczą pojazdów bardzo wiekowych i unikatowych (>50 lat).

wrobellos napisał(a):a teraz dodam ze jaki rzeczoznawca taka opinia bo widzialem rozne wsie na zoltych blachach...


A tu jak najbardziej racja, sporo jezdzi W124 czy Passatów B3 na żółtych...
Ostatnio edytowano 2012-10-12, 20:49 przez Matti5d, łącznie edytowano 1 raz

Avatar użytkownika
polkar
Administrator
 
Posty: 3938
Dołączył(a): 2005-04-15, 12:51
Lokalizacja: z Polski
Samochód: del Sol

przez polkar » 2012-10-12, 19:57

sam mysle by Ballady na zółte nie wsadzic, ale koszta...
HOTMOT.pl

Avatar użytkownika
atom1
Moderator
 
Posty: 9531
Dołączył(a): 2005-12-07, 19:09
Lokalizacja: z Podlasia

przez atom1 » 2012-10-12, 20:24

Matti5d napisał(a):a teraz dodam ze jaki rzeczoznawca taka opinia bo widzialem rozne wsie na zoltych blachach...


A tu jak najbardziej racja, sporo jezdzi W124 czy Passatów B3 na żółtych.


no i co z tego ze jezdza- maja takie prawo, jezdza tez golfy 2 co jest wsia dla mnie, ale dla innego crx na zoltych moze byc wiocha :-)

w praktyce - jezeli ma sie jedno auto rzecz bez sensu bo poki sie zwroca koszty to minie pare latek, a sama mozliwosc niewykupowania i nieciaglosci oc to jak by za slaby przywilej bo oc na miesiac kosztuje ok 100 zl, a ja n acaly rok place lekko ponad 300

majac 5-7 aut to swietna sprawa bo w jednym roku jezdzisz tym w innym tamtym i nie musisz placic
http://demotywatory.pl/6670/MODERATORZY
moj feedback http://www.honda-crx.info/viewtopic.php?f=30&t=19664&p=203599&hilit=atom1#p203599
Mój warsztat: http://www.atomoto.eu

Avatar użytkownika
konrad
Forumowicz
 
Posty: 434
Dołączył(a): 2008-10-03, 12:40
Lokalizacja: Częstochowa/Katowice

przez konrad » 2012-10-12, 20:31

wrobellos napisał(a):-problemy z opusczeniem kraju np wyciecka po europie ktora takim youngtimerem np w alpy moze byc ciekawa - tu nas trzymaja wlasnie tablice

z tego co kiedys czytalem, to z 2 lata temu sie zmienilo i mozna normlanie, bez zadnych specjalnych pozwolen wyjezdzac za granice - jesli auto ma mniej niz 50 lat i jest warte mniej niz 30-kilka tys. zl
edit: znalazlem ;)
„Art. 51. 1. Jednorazowego pozwolenia na stały wywóz zabytku za granicę wymagają zabytki zaliczane do jednej z następujących kategorii: (...) 14) środków transportu, które mają więcej niż 50 lat i ich wartość jest wyższa niż 32 000 zł"

Avatar użytkownika
qba_21
Forumowicz
 
Posty: 1786
Dołączył(a): 2007-02-17, 21:09
Lokalizacja: Ołobok/Świebodzin
Samochód: CRXEE8

przez qba_21 » 2012-10-12, 22:02

trzeba odliczyć przeglądy że robimy jeden i już a tak co roku 100pln leci z kieszeni, myślę że dobra sprawa dla kogoś u kogo rex jest 2 lub 3 autem i np. w zime nie jeździ. :ok:
Najpiękniejszy widok dla oka.......... piękna kobieta w CRXie...... a jaka kobieta w CRXie nie jest piękna:D

Avatar użytkownika
sHYmii
Forumowicz
 
Posty: 190
Dołączył(a): 2016-05-17, 16:54
Samochód: C R X EE8

Re: CRX na żółtych tablicach

przez sHYmii » 2017-01-03, 11:03

Nieco odswieżę
Ma ktoś już jakieś doświadczenie w kwestii żółtych blach do CRXa II gen.?

Ten od żony
Forumowicz
 
Posty: 142
Dołączył(a): 2016-09-11, 16:05
Lokalizacja: Katowice
Samochód: ED9, D16Z5

Re: CRX na żółtych tablicach

przez Ten od żony » 2017-01-03, 18:01

Cześć,

podłączam się pod pytanie.
Widziałem na zdjęciach ze spotu w Czewie, że jedna Ceerka była na żółtych tablicach. Można wiedzieć kogo to?

pozdrawiam,
Grzegorz

Avatar użytkownika
polkar
Administrator
 
Posty: 3938
Dołączył(a): 2005-04-15, 12:51
Lokalizacja: z Polski
Samochód: del Sol

Re: CRX na żółtych tablicach

przez polkar » 2017-01-03, 19:50

1. Musi mieć, co najmniej 25 lat
2. Musi być (w modelu) nie produkowany od 15 lat
3. Posiadać 75% oryginalnych części

Umawiacie sie u rzeczoznawcy, ktory wystawia opinie, pózniej zalatwiacie krok po kroku biała kartę, przegląd, tablice.
Więcej w linku:
http://oldtimery.com/index.php?option=c ... Itemid=714
HOTMOT.pl

Avatar użytkownika
rademenes
Forumowicz
 
Posty: 107
Dołączył(a): 2014-02-06, 23:11
Lokalizacja: lodzkie
Samochód: crx ee8

Re: CRX na żółtych tablicach

przez rademenes » 2017-01-03, 20:44

Witam/ kolego" ten od żony" to ja byłem na zlocie w czestochowie.pozdrawiam

Posty: 11   •   Strona 1 z 1

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

Teraz jest 2024-03-28, 14:40