Mimo że moje EE8 czy Impreza nigdy nie doczekały się (za mojej kadencji) tematu na łamach żadnego forum tak teraz, głównie za namową innych osób stale podpytujących o te auto, dałem się skusić i opisać swój aktualny projekt. Zapraszam do lektury (dla niecierpliwych: specyfikacja na końcu).
Pomysł na coś do upalania w mojej głowie zrodził się już wiele lat temu, jeszcze w 2008 za czasów CRX-a. Weekendowe przejażdżki z punktu A do A, czy też okoliczne spoty to było dla mnie za mało by w pełni cieszyć się autem. Jednakże od samego początku postanowiłem doprowadzić EE8 do seryjnego stanu (+ kilka drobnych smaczków) a upalanie seryjnego wozu imho nie jest czymś specjalnie przyjemnym bo wiecej walczymy z autem i jego słabościami niż z czasem przejazdu.
Kolejna zabawka w postaci dłubniętej Imprezy GT mimo dostarczenia wielu pozytywnych wrażeń nie opłacała mi sie jako baza na wyścigówkę ze względów kosztowych dalszego modzenia oraz powszechnej zasady "Imprezy na szuter, Evo na asfalt". I tak dochodzimy do roku 2012 kiedy to trafiła mi sie okazja zakupu dobrej bazy na mój projekt - Civic hatchback rocznik 1991.
Czemu nie crx? Bo civic ma 20cm dłuższy rozstaw osi co przy jeździe na winklach ma niemałe znaczenie. Dlaczego nie 5gen? Bo ta generacja wizualnie mi sie nie podoba. Dlaczego nie 6gen? Bo za ciężki. Dlaczego nie ITR? Bo to już inna półka cenowa za wersje podstawową. Z tego samego powodu co ITR odpadła S2000, choć jej definitywnie nie przekreśliłem - może kiedyś, kto wie...
Pierwsza rzecz jaka zrobiłem po nabyciu tak zwanego żelazka to ustalenie pewnych założeń na projekt. Nadrzędnym było to, iż samochód ma stanowić kompromis między autem torowym a ulicznym. Żadnych klatek, hardcore wydmuszek, laminatów dookoła kierowcy, plexi szyb i ciągania na lawecie. Auto przyjeżdża na trackday na kołach, wykręca niezły czas dając masę frajdy i wraca na tych samych kołach zaliczając jeszcze tego samego nocny spot w centrum wawy.
Baza którą otrzymałem miała już przygotowany swap na d16z6 z kompresorem oraz wydech Invidia. Na ulicy całkiem podawało (ok 5,5s do setki), na tor brakowało innych kluczowych elementów żeby robić "robotę". Wykorzystując całą swoją hondowską wiedzę wpadłem w szał przemyślanych modyfikacji, skrupulatnie podliczając wszystko w excelu. Poniżej troche fotorelacji z ważniejszych modów tego auta, tych drobnych choć było sporo to nie chciało mi sie nawet dokumentować. Silnik i wydech zrobione jeszcze za poprzedniego właściciela.
skladanie motorowni u przemy
kompresor m62 w świetnym stanie
silikonowe weże mishimoto
wskaźniki, każdy ważny na swój sposób
pomiar z hamowni
Invidia, swietnie brzmi i dobrze wyglada + montaż plug&play
dokupiłem zestaw czesci od Mocala, konieczny do kompresora upalanego na torze, po montażu max 115 idąc non-stop kołko za kółkiem pełnym ogniem
chłodnica na przednim pasie, pamietajcie że musi być montowana na elastycznych złączkach - inaczej pracująca buda rozszczelni chłodnice a producent nie uzna gwarancji
piąty bieg o przełożeniu 0.702 - teraz mam 2200obr/min przy 100 km/h, na trasę jak znalazł
montaż piątki, szpery płytkowej i ogólny serwis skrzyni która na szczęście jest w top kondycji
przyjemny kubełek i świetne pasy które polecam każdemu
x-bar, kubły i aku w bagażniku ale w przedniej części kabiny pełen komfort z seryjnym wnętrzem
lotka Chargespeed, zawsze mi sie podobała w Civicach wiec nie mogłem sie oprzeć pokusie montażu takowej
kute 15-tki firmy SLIK, ciekawostka - produkowane w tym samym miejscu co niegdyś słynne Regamastery
nakrętki D1 Spec, lekkie i trwałe ale strzeżcie się podróbek
semi-slicki na dojazd, upalanie i powrot z trackday
wywaliłem wspomaganie i zamontowałem przekładnie quaife w maglu z usdma - rzeczywiste 2,3 obrotu lock-to-lock
przednie wahacze z tulejami poli
wciskałem poliuretany wszedzie gdzie sie dało, na zdjeciu nie widać tych w drążkach reakcyjnych i całego tyłu
przedni regulowany wahacz, produkcja by nasz forumowy kolega - dawee, z tyłu również dałem regulowane wahacze na rzymskich śrubach
najgrubszy Hondowski przedni stab możliwy do wstawienia w crx/civic - 23mm
tylny stab 20mm tanabe otulejowany w poliuretany
zaciski pod 282 odmalowane by foxbox
DS2500, swietny klocek na tor i ulice, nie wymaga dogrzewania jak np DS3000 który na zimno prawie nie hamuje
282 na gładkiej tarczy, dobry klocek, przewody w stalowym oplocie i wieksza pompa 1cal z serwem i dobry plyn Millersa - hamulec jest nie do zajechania
ISC z zamówienia grupowego, spręzyny w konfiguracji 12kg+8kg
na wagach u tomsona podczas ustawiania zawiasu, polecam warsztat - chłopaki ogarniają
pomiar z kierowcą, wagi na przeciwległych kołach równo po 50.00%
waga z połową baku 928kg, rozkład mas F-R w stosunku 63.15%-36.85% (sprężyny dobrałem 60-40)
ustawianie geometrii, pochylenie przódu na 2 stopnie, tyl na 1,5 a zbieżności wyzerowane
Specyfikacja
KAROSERIA: - buda ED6 '91 po blacharce i odmalowaniu lakieru na czarną perłe, - z tyłu lotka Chargespeed, - nakładki na progi z EE9, - dokładka tylnego zderzaka z EE9, - czerwony pasek na listwach z EE9, - maska carbon (zapinki aerocatch juz czekaja na montaż) + hood spaceres,
SILNIK: - swap na D16Z6 (z remontem - komplet panewek główne i korbowodowe ACL RACE, pierścienie NPR, śruby stopek korbowodów ARP), - porting glowicy i pompy oleju, - przewody zapłonowe NGK, - wtryski RC 440ccm, - większe koło pasowe pod doładowanie 0.7-0.8 Bar, - magnetyczny korek spustowy oleju BLOX, - komplet węży chłodniczych Mishimoto, - pokrywa pamalowana czerwonym VHT + fender washers, - uszczelka 1.3 - układ chłodzenia by Mocal: chłodnica oleju, przewody, podkladka z termostatem, - filtr oleju HAMP - zhamowana moc na silniku 220KM/240Nm,
UKŁAD DOLOTOWY: - kompresor Eaton M62 (tu ciekawostka, bo wcześniej był użwany tylko w fabryce do testów silników i przepracował ok. 150 roboczo godzin), - FMIC z rdzeniem 180mm, - zawór upustowy BLITZ przerobiony pod kompresor, - kolektor ssący i przepustnica z B16A2 (na flanszy z D16Z6),
UKŁAD KIEROWNICZY: - przekladnia quaife 2.83 lock-to-lock
waga: 928kg z połową baku
zdjęcia auta:
tu jeszcze bez maski carbon:
Plany na 2015: - upalać, upalać i jeszcze raz upalać - zaliczyć wypad na Nurburgring - zamontować do maski aerocatche (leża na półce i czekają) - drugi komplet felg + slicki - rozważam podwyższenie mocy poprzez zastąpienie seryjnego wałka ostrzejszym (comp cams stage2 już leży na półce) - być może cieżki szyberdach (dla civica to ponad 20kg) postaram sie zastąpić carbonową wstawką o ile da sie zrobić to po mojemu, czyli profi
Ostatnio edytowano 2014-11-21, 22:27 przez Ptasior, łącznie edytowano 2 razy
1. Najpierw zrób karoserie, 2. Potem zadbaj o zawieszenie i hamulce, 3. Teraz dopiero możesz modzić silnik. EE8 -> Subaru GF8 -> ED6 + BB9 -> Subaru GRF http://www.youtube.com/watch?v=OwwaZjWcMOE
Federale tak na prawde średnio się sprawują, liczyłem że będą lepiej kleić ale myślę że problem jest w tym, że nie mogę ich porządnie dogrzać. Myślę że w cieższych autach by się lepiej sprawowały. Gdybym miał kupować kolejne opony na przód to wziałbym coś innego i też w wiekszej szerokości.
1. Najpierw zrób karoserie, 2. Potem zadbaj o zawieszenie i hamulce, 3. Teraz dopiero możesz modzić silnik. EE8 -> Subaru GF8 -> ED6 + BB9 -> Subaru GRF http://www.youtube.com/watch?v=OwwaZjWcMOE
Świetny projekt, takie lubię najbardziej
Realizacja przemyślanego założenia, co niestety nie zawsze się udaje.
Jak najwięcej upalania
Jeśli można zapytać, jakie wrażenia na tym gwincie z tym zestawem springów?
Robs, bardzo fajnie. Mimo najtwardszych sprezyn jakie wzialem skrecajac regulacje na soft w trasie calkiem dobrze wybiera nierownosci. Na torze skrecam na hard i robi sie gokart. Polecam ten zawias z jednym zastrzezeniem - niech klemens z isc wam od razu dosyla przednie tloczyska 170mm + sprezyna 140mm. Bo najpierw dostalem dluzsze (chyba pod 5gen) i po skreceniu gwintu na maks stalo jak seria.
Przez to te problemy w tym sezonie zaliczylem tylko jeden wypad - trening na ulezu z rankingowa trasa. Jak na pierwszy wypad jestem zadowolony, jechalem na semi (niedogrzany i w sumie waski - 195) a udawalo sie objezdzac oski co lataly na slicku i byly wydmuszkami a przyjechaly na lawecie. Jak zaloze slicki i poprawie skilla (najlepszy przejazd i tak mialem z bledami i momentami bez jazdy po best line) to powinienem kasac juz evo (dodajmy ze seryjnych na trackday to sie nie widuje). Ponizej czasy:
Stf Subaru Impreza STI (n14+ohlins+slick) 2.51.5
Stf BMW E46 M3 2.53.00
Felix Evo X ( zwezka 300KM ) 2.54.75
Michał P. Subaru Impreza STI (n14+ohlins+slick) 2.55.85
Kamil K. BMW E36 328 ( slick ) 3.01.56
Szymon W. BMW E36 M3 3.03.45
Witold K. Subaru Impreza GT 3.04.96
Jakub O. Nissan 350z 3.07.80
Rafał Sz. Evo X ( fz-201 ) 3.08.53
Przemysław D. Evo X 3.08.56
Filip Lotus Elise 3.10.65
Rafał J. Citroen Saxo 3.12.03
Adam G. Honda Civic 3.12.59
Paweł M. Clio Sport II 172 3.12.60
Artur Sz. Nissan 350z 3.17.62
Wojciech M. Nissan 350z 3.17.80
Krzysztof D. Subaru Impreza STI 3.18.49
Kacper K. Clio Sport II 182 3.21.01
Tomasz Sz. Alfa Romeo 3.21.83
Arkadiusz K. Megane II Sport 3.22.32
Dariusz S. Audi A4 3.25.53
Łukasz S. BMW 46 compact 3.26.26
Piotr T. BMW E36 3.27.28
Andrzej G. Subaru Impreza WRX Kombi 3.27.45
Grzegorz C. Megane III RS 3.29.45
1. Najpierw zrób karoserie, 2. Potem zadbaj o zawieszenie i hamulce, 3. Teraz dopiero możesz modzić silnik. EE8 -> Subaru GF8 -> ED6 + BB9 -> Subaru GRF http://www.youtube.com/watch?v=OwwaZjWcMOE
Cartoon, Stefan wiadomo - klasa... ale mi sie najbardziej podobała jazda Kamila, ma chłopak talent bez dwóch zdań
1. Najpierw zrób karoserie, 2. Potem zadbaj o zawieszenie i hamulce, 3. Teraz dopiero możesz modzić silnik. EE8 -> Subaru GF8 -> ED6 + BB9 -> Subaru GRF http://www.youtube.com/watch?v=OwwaZjWcMOE
Z tego co mówił - 5 kółek z rzędu z dokładnością czasu co do 1s
Z drugiej strony, Kamil przez ostatnie sezony nie odpuścił zbyt wielu imprez organizowanych przez Kaję, więc jak to mówią - trening czyni mistrza
ps: jak coś mam dwa semi yokohamy - zapewne będą lepiej trzymały od tych Twoich... no chyba, że chcesz pójść w full slicka
celmix, jak trafi się okazja - czemu nie. A czym teraz latasz? Bo jak dalej EE8 z c4 na sofcie to wynik można z góry przesądzić.
1. Najpierw zrób karoserie, 2. Potem zadbaj o zawieszenie i hamulce, 3. Teraz dopiero możesz modzić silnik. EE8 -> Subaru GF8 -> ED6 + BB9 -> Subaru GRF http://www.youtube.com/watch?v=OwwaZjWcMOE
Pamiętam za nim miałem jeszcze crx to oglądałem twój film na yt o twoim .ŻELAZO konkret czemu wynik miałby być przesądzony i na czyją stronę bo nie zrozumiałem ?
Co do isc to mnie zmartwiłeś bo ja też go mam i już rok w pudle leży bo niema czasu założyć a enithary to samo co ty miał to i ja pewnie ucierpię i dopłacę bo wątpię żeby mi wysłali na gwarancji
Jak dobrze pamietam to celmix miał ponad 300km na c4+T, w porównaniu z moimi 220 to wynik pojedynku moze byc tylko jeden.
Co do ISC to ja nic nie musialem doplacac, wszystko odbyło sie na zasadzie wymiany. Klemens dosyłał kolejne czesci a ja sprawdzałem czy w końcu będzie pasować tak jak powinno. Niestety całość ciągnęła się przez 4 miesiące przez co praktycznie przepadł mi sezon. Najlepiej jakbys sie z nim skontaktował i przedstawił jak sie ma sytacja. Ja na koniec wysyłałem mu maila podsumowującego jaki setup zawieszenia być powinien dla crx/civic i co na nim można ugrać (od razu mówie że poniżej -50mm nie zejdziesz).
1. Najpierw zrób karoserie, 2. Potem zadbaj o zawieszenie i hamulce, 3. Teraz dopiero możesz modzić silnik. EE8 -> Subaru GF8 -> ED6 + BB9 -> Subaru GRF http://www.youtube.com/watch?v=OwwaZjWcMOE