edit: SPRZEDANY
______________________________________________________
w 2015 roku szukałem alternatywnego wozidła na deszcz, śnieg i stanie pod chmurką.
Miał być kiedyś Accord 6 gen ale jak dobrze że klapki z oczu spadły i nie kupiłem tej puszki
Postanowiłem zainwestować w coś lepszego z segmentu E, przeorałem internet i wychodzi na to że najwięcej zalet jak na moje wymagania w tym segmencie ma VOLVO S80 z lat 1998-2006, jest to w pełni Szwedzki samochód a nie Ford.
Szukałem 2.4 benzyny wolnossącej bo tak polecali jako najlepszy silnik, na szczęście nie kupiłem tego muła, przy tej masie liczy sie moment obrotowy a nie moc.
Nigdy w życiu nie miałem zamiaru kupić diesla, ale poczytałem o pierwszym silniku D5 produkcji Volvo i zapadła szybka decyzja że idę w Nm i niskie spalanie
VOLVO S80, 2003 rok, polift
silnik: 2.4 D5 (common rail)
moment obrotowy: 340Nm przy ~1700rpm
moc: 163KM przy 4000rpm
skrzynia: manual
spalanie:
trasa ~5.5-7L/100km
autostrada 140-160km/h ~7L/100km
Można jeździć dynamicznie i spalanie jest niskie, wyprzedzanie na 5 biegu od 80km/h jest bezproblemowe.
Najdalej byłem tym autem w Albanii
film z wyposażenia-> https://www.youtube.com/watch?v=c7MGPVhcc8U
nawigacja którą przerabiałem -> https://www.youtube.com/watch?v=RTOxK2zaqt0
Miało być bez modów ale nawet taka kolumbryne doposażyłem do max co oferował rynek.
Wersja 4-osobowa to rzadkość, może kilka szt w PL.
Zamontowałem też hak i kupiłem profesjonalną przyczepkę FRACHT do wożenia gratów
wyposażenie:
- 6x airbag (fizycznie 6 a praktycznie
- skórzane wnętrze w kolorze beżowym
- tylne siedzenia z wersji 4-osobowej, podgrzewane każde osobno
- tylny tunel z ekranem navi
- przerobiona na automape nawigacja,elektrycznie wysuwana z kokpitu
- lodówka w tylnej kanapie
- elektryczna roleta tylnej szyby
- elektrycznie składane/podgrzewane lusterka
- podgrzewane fotele przednie
- elektryczne fotele przednie Anderstorp z pamięcią
- parktronik tył
- lusterko wsteczne fotochrom
- czujnik deszczu
- elektrycznie składane zagłówki tylnej kanapy
- klimatronik dwu strefowy z systemem AQS
- tempomat
- sterowanie radiem z kierownicy
- kontrola trakcji DSTC (pełna wersja z ESP)
- radio HU-801 na 4CD + wzmacniacz i 8 głośników high performance (niebieskie)
- zmieniarka 10CD w bagażniku
- doświetlanie z pilota
- felgi Thor 17"
- uchwyt na kubek w miejscu popielniczki
- webasto
Główne zalety:
- komfort jazdy w trasie
- duże bezpieczeństwo w razie kolizji
- bardzo dobra blacha odporna na korozję, nie trzeba nawet garażować i nie sypie się
- duża dostępność części zamiennych w różnych cenach
- cały silnik i jego osprzęt bez problemu do kupienia w rozsądnych cenach
- zużycie oleju praktycznie jest znikome nawet jeżdżąc dynamicznie
- spalanie jak na dynamikę jest rewelacyjne
wady:
- drgania silnika na wolnych obrotach
- zawieszenie nie wybiera dobrze torowisk i dziur (klasyczny sprężynowiec)
- serwis trudny ale na szczęście awaryjność niska
- w manualu droga dwumasa a automaty z plasteliny, trzeba liczyć się z kosztami
- żeby mieć wszystko jak być powinno trzeba zapłacić z zakupem ok 25 tyś zł (dwumasa, opony, rozrząd itp)
Jak będę zmieniał to albo na wersję benzynową 2.5T w manualu lub przedliftowe T5,
druga opcja to Lexus LS400 z lat 1997-2000 tylko ceny napraw zawiasu miażdżą.